• ADVENTURER

Ráj v Keni

Nairobi

Do hlavního města Keňi do Nairobi jsme se dostali s leteckou společností Swiss Airlines přes Curych.

V Nairobi jsem přistáli v pondělí večer s dvouhodinovým zpožděním. Před stratem se totiž přišlo na technickou závadu a již v letadle jsme čekali na její odstranění.

V letištní hale na nás čekali zástupci agentury, se kterou jsme měli domluvené safari. Chtěli jsme se s nimi původně domluvit na sraz druhého dne ráno v hotelu, ale sami se nabídli, že nás vyzvednou na letišti a odvezou do námi vybraného hotelu. Asi nechtěli riskovat, že nás na letišti odlapí nějaká konkurence :o)

Odvezli nás do hotelu, kde na nás již čekal manažer a prošel s námi celý plánovaný výlet. Když slyšel, že chceme jít večer na nádraží koupit jízdenky na vlak do Mombasy na pátek, úplně se zhrozil. Nedávno proběhly v Nairobi nepokoje, protože vláda zakázala pouliční prodej, takže prý mělo být v ulicích ještě méně bezpečno než normálně. Zamřížované vstupní dveře do hotelu, mříž na schodišti v každém patře a hlídač s klackem svědčila za vše. Domluvili jsme se, že se před odjezdem do národního parku Nakuru stavíme na nádraží a jízdenky koupíme.

Národní park Nakuru

Cesta do parku trvala celé dopoledne. Harry byl vysloveně zklamaný, když zjistil, že naším expedičním vozidlem nebude klasické terénní vozidlo, ale pouze „krabička“ na kolečkách. Doufal, že přímo do praku pojedeme něčím stylovějším, ale budoucnost jej měla zklamat podruhé. Po příjezdu k hranici parku jsme se ubytovali v kempu, kde pro nás byly připraveny stany a vyrazili na prohlídku. Počasí vůbec nebylo typicky africké, pršelo a bylo cca 18°C.

Národní park Nakuru se rozprostírá okolo jezera Nakuru, které je proslulé několikatisícovým hejnem plameňáků. Zvířat bylo okolo spousta a my jsme si užívali vyjížďku. Nejzajímavější setkání bylo s nosorožcem, který nás milosrdně nechal přijet až těsně k němu a apaticky si nás prohlížel. Vypadal opravdu giganticky a kdyby se rozhodl, že se mu tam nelíbíme, pravděpodobně by s námi byl rychle hotov. Jelikož se začalo smrákat, rozhodli jsme se k návratu.

Ráno jsme ještě na chvíli vyjeli znovu do parku a tentokrát jsme se potkali se skupinkou šesti nosorožců a dokonce i párek lvů.

Národní park Masai Mara (Masajské hory)

Následovala cesta do národního parku Masai Mara. Cesta z Nairobi do Nakuru nebyla žádný zázrak, ale oproti této byla vysloveně luxusní. Silnice občas připomínala tankodrom.

Odpoledne jsme byli v u parku v kouzelném kempu. Ubytovali jsme se ve stanech v podsadou a hned jeli do kempu, než se setmí. Hned za branami parku jsme téměř nevěřili, kolik zvířat zde je. S Nakuru se to téměř nedalo srovnávat. Nejzajímavější byli především sloni, párek lvů a obrovská stáda pakoňů. A to už jich prý většina odešla za lepší potravou do Tanzanie. Po setmění jsme se vrátili do kempu. Nebyla zde sice elektřina, ale atmosféru měl kemp fantastickou. A o naše bezpečí se starala skupinka masajů, kteří s oštěpy přes noc kemp hlídali.

Další den jsme vyrazili do hloubi parku až k řece s krokodýli a hrochy. Po cestě jsme viděli mimo jiné několik gepardů, jednoho levharta a párek lvů, kteří před námi vysloveně „modelkovali“. Také jsme zažili trochu vzrušení, když jsme jedné sloní samici přišli příliš blízko jejímu slůněti … s troubením se na nás rozeběhla a náš řidič s určitým stupněm paniky uháněl pryč.

Poslední den jsem se rozdělili. Harry vyrazil s masajským průvodcem na výstup na místní kopec (jako jediný masaj měl kvalitní tenisky) a my ostatní jsem jeli na chvíli do parku.

Před odjezdem zpět do Nairobi jsme se ještě zajeli podívat do masajské vesnice. Syn náčelníka nám ukázal jejich příbytek a popovídal si s námi o způsobu jejich života. Viděli jsme i jejich typické jídlo. Jedná se o kaši, která se dělá z kravské krve a mléka. Nakonec nám předvedli masajové něco ze svých tanečků. Nechali jsme jim barel vody, kterou jsme měli navíc a chemická světla jako dárek. Pro vodu musejí jejich ženy chodit několik kilometrů.

Už byl čas na odjezd, abychom stihli vlak. Cesta byla únavná. Vedro bylo téměř nesnesitelné a ani se v autě nedalo moc větrat. Silnice po které jsme jeli byla sice asfaltová, ale samá díra. Takže většina aut jela po prašné cestě vedle asfaltky. V Keni se sice oficielně jezdí vlevo, ale v praxi po té straně, kde je lepší silnic. Při jízdě se tedy dost kličkovalo a při každém protijedoucím autě jsme museli kvůli prachu zavřít okna. Ale moc to stejně nepomáhalo.

V podvečer jsme dorazili do Nairobi. Stáli jsem na semaforech a s řidičem diskutovali, jestli není ještě někde otevřená směnárna. Asi jsme u toho příliš gestikulovali, protože jsme upoutali pozornost policisty, který se přišel podívat co se děje a zkontrolovat, jestli jsme v pořádku a nemáme s místními problém.

Z Nairobi do Mombasy

K vlaku se s námi ještě přišel rozloučit manažer agentury Georgie a také nám rozdal firemní trička. Bylo to příjemné, stejně jako celé safari, zaměstnanci byli ochotní a příjemní.

Nastoupili jsme na noční vlak. V ceně byla i večeře a v jídelním voze jsme si popovídali s Holanďany, kteří v Nairobi pracují a jeli se k moři vykoupat. Cesta uběhla bez jakýchkoli zádrhelů a ráno jsme byli v Mombase.

Vystoupili jsme a chtěli jsme se rozkoukat. Měli jsem v plánu nastoupit na trajekt, který by nás odvezl na jižní konec Mombasy a dále pokračovat na jih do Shimoni a dále na ostrov Sašini, kde jsme chtěli strávit pár dní u moře. Než jsme došli z nástupiště před nádraží, začal nám nabízet služby obrovský černoch .. úžasné ubytování za super cenu a odvoz. Nejdřív jsme ho odháněli, ale nakonec jsme si nabídku poslechli. Nabízel ubytování v bungalovech na pláži Diani za opravdu výhodnou cenu. V průvodci o bungalovech psali velmi dobře. Pláž Diani je brána jako velmi luxusní oblast, proto jsme o ní ani neuvažovali. Průvodce se nám představil jako Kombo.

Pláž Diani

Chtěli jsme ještě rozměnit nějaké peníze, tak nás dovezl mezi místní veksláky :o) Kurz byl výhodnější než v bance a na směně jsme se domluvili. Pak jsme se nalodili na trajekt a za chvíli již byly ve Vintigo Cottages. Kombo nelhal … ubytování bylo fantastické. Žádný luxus, ale úžasná atmosféra, chatky v zahradě s palmami, v korunách opice, k moři kousek .. paráda.

Ještě jsme si s ním domluvili výlet do mořského národního parku Kisite Mpunguti a jednodenní safari do národního parku Simba hills.

Několik dalších dní jsme strávili lenošením na pláži a vycházkami po okolí. Také jsme si několikrát objednali u místního rybáře mořské speciality a následně jsme najali místního kuchaře na přípravu. Vyzkoušeli jsme takhle čerstvé krabi, langusty a krevety. Jídlo bylo neuvěřitelné! Poměrně dost času jsme strávili bojem s opicí, která k nám do kuchyně chodila na jídlo. Vrcholem bylo, když ukradla Harrymu snídani ze stolu na verandě, když si odskočil pro pití. Dokonce jsme na ní nalíčili past … brambory s čili, ale těch si skoro nevšimla … ukradla jednu a vzala dráhu.

Národní park Shimba Hills

Do tohoto parku jsme vyrazili na celodenní výlet. Kombo s řidičem nás ráno vyzvedli a přibližně za hodinu jsme byli u brány do parku.

Shimba Hills je na první pohled úplně jiný park než Masai Mara nebo Nakuru. Žádné travnaté stepy a rovina, ale hornatá džungle terén. Dle průvodce zde mělo být vysloveně přešponováno, ale my jsme viděli pouze jednu skupinku asi sedmi slonů, kteří měli kůži zbarvenou do červenohněda. Zvířat bylo k vidění sice dost, ale to hlavní co nás uscvhátilo byla džungle. Část výletu jsme měli absolvovat pěšky (to byla oproti prvním parků změna, tam se skoro nikde nesmělo volně pohybovat). Vyrazili jsme z vrcholku, kam nás dopravilo auto, džunglí k potoku. Když jsme k němu došli, zjistili jsme, že potok je rozvodněný a museli jsme se vrátit. Oběd jsme měli zajištěný v hotelu, který byl postavený v korunách stromů. Hotel byl těsně u říčky s jezírkem, kde byli k vidění ještěři nám neznámého druhu a také výstavní kousek orla mořského.

Ostrov Wasini a mořský národní park Kisite Mpunguti

Kombovím vozem jsme se dopravili do městeška Shimoni, kde jsme se nalodili na domorodou loď. Ta nás dovezla do možského parku. Zde si ostatní zašnorchlovali a já s Henrym jsme si užili jeden pohodový ponor. Pro mne to byl první ponor po absolvování kurzu a nemohl jsem si přát lepší. Byly jsme pouze v malé hloubce a viděli jsme spoustu trnuch, murén a dalších mořských živočichů.

Po ponoru jsme se připojili k ostatním a jeli na oběd na ostrov Wasini. Zde jsme dostali výborného kraba. Prošli jsme si domorodou vesničku na ostrově a byli docela rádi, že jsme sem nedojeli s úmyslem se zde ubytovat. Místní byli velmi neodbytní a otravní. Zpáteční cesta lodí při které jsme viděli i pár delfínů byla příjemnou tečkou za výletem.

Potápění u Diani Marine

Asi kilometr směrem na jih od Vintigo Cottages se nachází divecentrum Diani Marine, kde jsme se s Harrym a Michalem rozhodli absolvovat několik ponorů. Ceny za potápění jsou sice vyšší než třeba v Egyptě či Asii, ale za své peníze jsme dostali perfektní výstroj, profesionální obsluhu a nádhernou základnu.

Ponory byly úžasné a během nich jsme se podívali do vraku Sloha Wreck a viděli spoustu zajímavých živočichů jako perutýni, ježíci, murény, trnuchy, sépie, krabi, krokodýlí ryby, klauni a další.

Z pláže Diani přes Mombasu do Nairobi

Kombo pro nás koupil lístky na autobus do Nairobi. Ráno nás vyzvedl a odvezl do Mombasy. Zde vznikl problém, protože linka byla zrušena. Peníze nás sice byly vráceny, ale museli jsme řešit, jak se dostat do Nairobi. Nezbylo nám nic jiného než koupit lístky do dálkového „matatu“. Lístky sice levnější, ale autobus stavěl na každém větším rohu. Cesta trvala prakticky celý den a byla poměrně dost únavná. I když jsme se do Nairobi dostali se zpožděním, na letiště jsme se dostali včas.

Domů

Na letišti jsme utratili poslední libry a museli čekat další dvě hodiny, protože letadlo mělo avizované zpoždění. A rovnou nám nahlásili, že nestihneme přestup v Curychu. Let jsme úspěšně prospali a probudili se do v Evropě. Kvůli čekání na přestup jsme od Weiss Airlines dostali nějaké peníze na jídlo.

Při nástupu na spoj do Prahy jsme byli nepříjemně překvapeni. Od tohoto dne totiž začal platit přísnější pravidla pro letecký provoz a nesměli se do letadel brát tekutiny a kosmetika s větším objemem než 100ml. To však při našem odletu z Nairobi ještě neplatilo. Pasty, deodoranty a další věci putovaly do odpadkových košů. To bylo poslední nepříjemné překvapení cesty a zbytek návratu již proběhl ok.

Užitečné odkazy:

Steenbok Safari & Car Hire - agentura organizující safari

Průvodce

Při plánování cesty a hledání ubytování jsme se řídili průvodcem „Keňa“ z nakladatelství Rought Guides

Údaje o zemi

Oficiální název : Keňská republika

Hlavní město: Nairobi

Rozloha: 582.646 km2

Počet obyvatel: 32 021 856

Oficiální jazyk: Angličtina

Státní zřízení: republika

Hlavní náboženství: Křesťanství (80 %), Islám (10 %), tradiční náboženství (10 %)

Čas: SEČ +2

Měna: keňský šilink (KES)